شش سیگما
#شش_سیگما؟
🌲یک استراتژی تحول سازمانی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و حل مشکلات شده و به سازمان ها امکان جهش و تحول را می دهد.
🌲شرکت موتورولا، در دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت پس از آن شرکت الید سیگنال در اوایل دهه ۱۹۹۰ آن را به کار بست جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.
🌲در صنایع داخلی نیز در سال های ابتدایی دهه ۸۰ شمسی چند تجربه موفق در به کارگیر شش سیگما با هدف افزایش بهره وری در شرکت های قطعه ساز صورت گرفت.
🌲شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف نقص ها در هر فرایند و محصول می باشد.
🌲این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصولات و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد.
🌲شش سیگما سیستمی شامل تکنیکها و ابزارهای بهبود مستمر می باشد و برای تمرکز بر فرایند ها، تحلیل و مقایسه آنها و تخصیص منابع به فرایند ها به کار می رود.
🌲🌲هداف شش سیگما عبارتند از:
🏵کاهش نوسانات و تغییرات
🏵بهبود بازدهی فرایند
🏵افزایش رضایت مشتری
🏵کاهش هزینه ها در فرایند
🏵بهبود کیفیت محصولات
🏵روشی سیستماتیک حل مسائل
🏵ایجاد مزیت رقابتی در سازمان
🏵کاهش سیکل زمانی فرایند