TQM

وبلگ تخصصی مدیریت کیفیت جامع

وبلگ تخصصی مدیریت کیفیت جامع

این وبلاک به منظور آموزش و راهنمایی متخصصان در حوزه های سیستم های مدیریت کیفیت یکپارچه طراحی و راه اندازی شده است

بایگانی

اشکال SWOT در چیست

سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۳۵ ب.ظ
اشکال SWOT در چیست؟
تمایز قایل شدن میان محیط درونی و بیرونی سازمان، در اغلب رویکردهای تحلیل استراتژیک، مشترک است. در این میان SWOT   معروف ترین و پرکاربرد ترین رویکرد در این رابطه می باشد.
حال سوال آنست که کدامیک بهتر است؟ تمایز دوگانه بین تاثیرات بیرونی و درونی؟و یا طبقه بندی 4 گانه SWOT؟
موضوع اصلی اینست که آیا طبقه بندی عوامل درونی به قوت ها و ضعف ها و عوامل بیرونی به فرصت ها و تهدیدها، با ارزش و معقول است؟
🔺با یک مثال این موضوع را بررسی می کنیم!
🔸استیو جابز برای شرکت اپل نقطه قوت است یا ضعف؟
هم به عنوان بنیانگذار و هم به عنوان کسی که روح تازه ای به اپل داد، می توان وی را نقطه قوت شرکت دانست.
با این حال، موضوع سرطان وی(و اینک فوت او)، جایز را به منبعی برای آسیب پذیری اپل(نقطه ضعف) تبدیل کرده است.
🔺مثال دوم:
🔸گرم شدن کره زمین، برای تولید کنندگان جهانی خودرو یک فرصت است یا تهدید؟
گرم شدن زمین ممکن است دولت ها را تشویق به افزایش مالیات بر سوخت و حمایت از حمل و نقل عمومی نماید که در نتیجه آن تقاضای خودروهای شخصی مورد تهدید واقع خواهد شد.
در عین حال، این شرایط فرصتی را برای توسعه خودروهای جدید با مصرف سوخت بهینه خلق می نماید که ممکن است مصرف کنندگان را برای کنار گذاشتن خودروهای بنزینی خود تشویق نماید.
✅نکته ای که اینجا وجود دارد اینست که :
طبقه بندی دلخواه عوامل بیرونی به فرصت ها و تهدیدها و عوامل درونی به قوت ها و ضعف ها، نسبت به شناسایی دقیق این عوامل درونی و بیرونی که به وسیله ارزیابی مفاهیم آنها دنبال می شود، از اهمیت کمتری برخوردار است.
💢لذا آنچه که ارزیابی استراتژیک ما را مشخص می سازد، دقت و عمق تحلیل ما از این عوامل است و نه طبقه بندی ظاهری آنها به قوت ها یا ضعف ها و فرصت و تهدیدها.
🎯به عنوان جمع بندی باید گفت، آنچه مهم است تحلیل دقیق محیط درونی و بیرونی می باشد و در ادامه  می توان ضعف تحلیل SWOT را اینگونه برطرف کرد که جنبه های مختلف هر موضوع را در بخش خود نوشت و هر موضوع را صرفا یک بعدی تحلیل ننماییم.
مثلا برای موضوعی مانند قیمت دلار، می توانیم در بخش تهدیدها بنویسیم: افزایش قیمت مواد اولیه و در بخش فرصت ها بنویسیم افزایش ارزش صادرات! تا بدین وسیله در هنگام تدوین استراتژی ها، دچار خطایی در تصمیم گیری و برنامه ریزی نشویم.
📖منبع: کتاب Contemporary strategy analysis نوشته Robert M Grant 
💥با ما باشید در کانال  یا وبلاگ  TQM و  به دوستان خود نیز معرفی فرمائید 👇
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۲
علیرضا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی