TQM

وبلگ تخصصی مدیریت کیفیت جامع

وبلگ تخصصی مدیریت کیفیت جامع

این وبلاک به منظور آموزش و راهنمایی متخصصان در حوزه های سیستم های مدیریت کیفیت یکپارچه طراحی و راه اندازی شده است

بایگانی

تفاوت استراتژی و تاکتیک

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶ ق.ظ
‍ 🌟تفاوت استراتژی و تاکتیک چیست؟
💢تفاوت استراتژی و تاکتیک در این است که استراتژی، تصمیمات کلی در زمینه ی اختصاص دادن منابع مؤسسه برای تحقق اهداف مؤسسه است، در حالیکه تاکتیک در رابطه با به حرکت درآوردن این منابع، یعنی به اجرا گذاشتن آنهاست.
💢به این ترتیب تصمیم های تاکتیکی، جزئیات تصمیم های استراتژیک را در بر میگیرد. به عبارت دیگر تاکتیک های تصمیماتی در جهت استفاده مؤثر از منابع موجود و جزئیات اجرای استراتژیها است.
💢بویژه در خصوص استفاده مؤثر از منابع، تصمیمات تاکتیکی هفته ای، ماهانه، سالانه، بنا به وضعیت هایی که پی در پی تغییر می یابد از نظر گذرانده شده و دوباره برنامه ریزی می شود، اما تاکتیک های معطوف به کار بستن و به اجرا گذاشتن استراتژِ های کلی هم که به جزئیات رو می کند، اگر ضرورت ایجاد کند تخصیص منابع جدید را تنظیم می کند.
💢برای مثال در مراکز شهر های مهم، اگر مدیران یک شرکت بخواهند درباره افتتاح ده شاخه جدید فعالیتی تصمیم اتخاذ کنند، تصمیمات مربوط به موضوعاتی مانند اینکه در کدام شهرها، در کدام شاخه فعالیت، چه زمان، مکان های استقرار در شهر ها و بهترین روز های افتتاح هر کدام یک تاکتیک به شمار می آید.
💢در نهایت می توان گفت تاکتیک ها از اندیشه و اجراهای خیلی ویژه و کوتاه مدت تر شکل می گیرد که از جمله آن ها می توان به تصمیماتی اشاره کرد که نه تمامی سازمان، بلکه در بر گیرنده قسمت هایی از آن است که بیشتر مبتنی بر طرح های متکی بر تجزیه و تحلیل های درون سازمانی و یک واسطه کمکی در تحقق پذیری استراتژی است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۴
علیرضا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی