فواید QFD از دیدگاه های مختلف
سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۲۸ ب.ظ
- فواید QFD از دیدگاههای مختلف:
- سادگی و دقت در تصمیمگیریهای چند معیاره
- با توجه به لزوم تامین رضایت مشتری در کیفیت بهتر کالا و هزینه کمتر آن، با QFD میتوان صدای مشتری را به شاخصهای فیزیکی ترجمه کرد و سود بیشتری بهدست آورد.
- شناسایی عناصر متعارض و متضاد در طراحی انجام شده. این امر منجر به کاهش طراحی مجدد، تغییر در روشهای سنتی و کاهش لزوم آموزش نیروی کار میشود.
- کنترل بهتر از مرحله طراحی تا تولید. جمعآوری و دستهبندی تجربیات مختلف سازمان در ساختاری قابل فهم (این ویژگی زمانی فایده خود را بروز میدهد که فردی بخواهد با کولهباری از تجربه از سازمان خارج شود).
- جمعآوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتریمداری و اولویتدهی به انتظارات مشتری. این امر بهنوبه خود موجب وحدت افقی درون سازمانی و افزایش کارایی و بهرهوری سازمانی میشود.
- کاهش زمان موردنیاز برخلاف ظاهر وقتگیر. QFD از بسیاری از دوبارهکاریها، نقصانها و... پیشگیری میکند.
- کاهش هزینههای راهاندازی یا ایجاد محصولی جدید
- کاهش بازه زمانی از طراحی تا عرضه به بازار
- کاهش تغییرات گرانقیمت و ناگهانی مهندسی
- ایجاد اهداف کمی برای سازمان
- درک نقطهنظرات مشتری
- ابزاری برای مهندسی همزمان
- فروش بیشتر کالا
- شناخت نحوه جایگذاری منابع
- تاثیر مثبت بر روابط افراد از طریق: لزوم شرکت جمع زیادی از افراد در آن، لزوم ثبت نتایج تعاملات، نمایش آنچه افراد آن را مهم میپندارند،
- نمایش آنچه که بر عوامل موردنظر ما اثر میگذارد.
- استراتژی واضح در مورد کالا
- شناخت خواست مشتری
- عدم تغییر نظر مشتری در مورد کالا
- ارضای نیازهای اصلی مشتریان
- جذب مشتریهای جدید
- فقدان نقص کیفی یا عملکردی کالایی که بموقع تولید شده است
- ابزاری هوشمند
- وسیلهای برای هماهنگی و ارتباط میان تضارب عملکردها
- آکائو در تحقیقی از 80 شرکت ژاپنی، دلایل آنها را در استفاده از QFD چنین گزارش داده است:
- الگوبرداری از کالاهای رقابتی
- ایجاد کالایی جدید که فاصله شرکت را از رقبا افزایش میدهد
- گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی بازار
- وجود اهداف طراحی در تولید
- سهم بیشتری از بازار
- ⭕️ کاهش مشکلات اولیه کیفیت
۹۶/۰۸/۰۲